Geplaatst op
Het is voor veel bedrijven dagelijkse kost: wie is onze klant nu echt en hoe zorgen we ervoor dat ze van onze diensten of producten gebruik gaan maken? Pas wanneer u precies weet wie uw klant is, bent u in staat om waardevolle en efficiënte contactmomenten te faciliteren.
Om tot dit inzicht te kunnen komen, moet u zoveel mogelijk data over de klant verzamelen. En dat is dan ook precies waar een CDP om de hoek komt kijken.
CDP: een definitie
Het CDP, voluit beter bekend als Customer Data Platform, is een softwaresysteem dat de contactmomenten tussen u en uw klanten vastlegt. Doordat de software de gegevens afkomstig uit verschillende bronnen/kanalen met elkaar combineert, bent u in staat om een veel duidelijker beeld te krijgen van de gedragingen en eigenschappen van uw doelgroep. Dit helpt vervolgens weer in het opstellen van een klantprofiel, waardoor u nog gerichter op deze aspecten in kan spelen.
Het CDP gebruikt drie soorten data om een zo volledig mogelijk klantbeeld te vormen:
- Demografische data zoals een naam, adresgegevens en geboortedatum.
- Transactionele data zoals aankopen en retourneringen.
- Gedrags-gerelateerde data zoals websitebezoeken of interacties met de klantenservice.
Een verrijking van het CRM-systeem
Het CDP maakt zoals eerder vermeld gebruik van alle bronnen die het tot zijn beschikking heeft. Van al uw social media-kanalen, tot aan de mailbox en dus ook het CRM-systeem: alle vastgelegde interacties worden verzameld en samengebracht binnen de CDP-omgeving.
Het Customer Data Platform kan daarom ook als een verrijking van het CRM-systeem gezien worden. Het verzamelt de gegevens en voegt het toe aan de database, en helpt u als het ware om de toekomst te kunnen voorspellen. U ziet hoe de klant zich gedraagt en probeert hier tijdens toekomstige contactmomenten op in te spelen. Hiervoor is een verbinding met het Customer Relationship Management-systeem van cruciaal belang.
Gerelateerd: “Bereik uw doelgroep dankzij Contextual Targeting en CRM”
De 5 belangrijkste functionaliteiten van het CDP
Laten we eens kijken naar de vijf belangrijkste functionaliteiten van een Customer Data Platform:
- Een marketingcampagne zonder duidelijk afgebakende doelgroep, heeft weinig kans van slagen. Om precies te weten waar, wanneer, hoe en met wie u in contact moet komen, heeft u klantgegevens nodig.
- Dankzij de verzamelde data heeft u duidelijk in kaart wie u probeert te bereiken. In andere woorden: u bent in staat om een concreet profiel van uw klant te schetsen: wat doen ze en waarom hebben ze uw diensten nodig?
- Deze unieke profielen kunnen vervolgens verzameld worden binnen een specifieke groep met mensen met dezelfde behoeften en interesses. Zo kunt u boodschappen afstemmen op een groter geheel met hetzelfde profiel.
- Het CDP zorgt ervoor dat de dataverzameling volgens de geldende privacywetgeving plaatsvindt.
- Datasilo’s. Veel organisaties hebben onbewust talloze datasilo’s. Dit zijn gegevens die bijvoorbeeld maar op één specifieke afdeling worden bewaard, terwijl andere afdelingen hier ook baat bij kunnen hebben. Omdat het CDP ervoor zorgt dat de gegevens centraal worden verzameld, heeft iedere gebruiker te allen tijde toegang tot de meest recente en relevante data.
Een concreet stappenplan voor de introductie van een Customer Data Platform kunt u hier terugvinden.